TekstTheater 16+
“There are some stories which need to be retold by each generation.” Virginia Woolf, 1927
Wij zijn met dertien.
Wij zijn tussen veertien en negentien jaar oud en voelen ons (g)een meisje of vrouw.
Wij praten.
Wij spreken de woorden van schrijvers en denkers, van Virginia Woolf tot Susan Sontag, van Connie Palmen tot Kamala Harris.
Zij vinden vorm in ons.
Wij vinden vorm in elkaar.
Wij maken onszelf tot wie we zijn en wat we willen worden,
wat we kunnen worden,
omdat de mogelijkheden oneindig zijn.
Wij zijn een momentopname.
Een stand van zaken.
Een manifest voor de toekomst.
In PASSING THE BECHDEL TEST kiest choreograaf Jan Martens radicaal voor taal. Omdat het vrije woord één van de weinige instrumenten is om zich te bevrijden (vrij naar Rachida Lamrabet).
DE VOLLEDIGE TEKSTCREDITS: hier
CREATIE Jan Martens MET Isabel Braamkolk, Noor Caestecker, A. Claassen, Renée De Coninck, Luna Glowacki, Bente Govaerts, Noor Hollemeersch, Birgit Lesage, Marie Libens, Hannah Peiren, Celina Vercruysse, Yanou Van Dessel & Mirren Vandenberk ARTISTIEKE ASSISTENTIE Kimmy Ligtvoet DRAMATURGIE Peter Anthonissen ADVIES Rudi Meulemans LICHTONTWERP Elke Verachtert KOSTUUMADVIES Lotte Stek TEKSTCREDITS hier PRODUCTIELEIDING Teresa Wouters & Sylvie Svanberg SPREIDING Vincent Company INTERNATIONALE SPREIDING A Propic / Line Rousseau & Marion Gauvent MET DANK AAN Renée Copraij, Fransien van der Putt, Moos van den Broek, Simone Atangana Bekono & Siska Baeck PRODUCTIE fABULEUS & GRIP COPRODUCTIE tanzhaus nrw & STUK MET DE STEUN VAN Stad Leuven, De Vlaamse Overheid
GRIP is een choreografisch platform dat het werk van choreograaf Jan Martens produceert en ondersteunt. www.grip.house
Ben je gaan kijken naar PASSING THE BECHDEL TEST en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
"De performance zindert van bevlogenheid. Opeens zie je de nieuwe generatie in het licht van de geschiedenis. Zij staan op de schouders van vrouwen, die al generaties lang vechten voor een gelijkwaardige plek in onze samenleving." (****, Elisabeth Oosterling, NRC Handelsblad)
"Ontroerend hoe Martens de nieuwe generatie opvoert, zelfbewust en vol ambitie. Via onschuld snijdt hij maatschappelijk ultrarelevante thema's aan. Wat deze kids vragen is het recht om te mogen zijn wie ze zijn. Mogen ze dan eindelijk?" (****, Sander Hiskemuller, Trouw)
"Passing… opens up a safe space and a place of resistance at the same time, that we can only hope will overflow the theatre space. Taking two hours to talk the talk and walk that walk, the piece allows spectators to grasp that bigger picture. The thirteen performers are extremely good. They have the floor, the light, the knowledge. Time’s definitely up." (Marie Pons, Springback Magazine)
"C'est une proposition singulière et de grande qualité, la plus intéressante à ce jour sur le sujet me semble-t-il." (Fabien Rivière, espacesmagnetiques.com)
"Om zo veel jonge gezichten te zien, die de woorden van grondleggers van het feminisme in de mond nemen, geeft kippenvel." (Lana Van den Heuvel, VETO)
"Passing the Bechdel Test is een voorstelling die blijft nazinderen." (Eline Dewaele, Club Kultuur)
"De empathie die ze ondanks hun leeftijd (14-19 jaar) aan de dag leggen, is indrukwekkend. De jongeren geloven in wat ze brengen, en beroeren daardoor het publiek." (Katrien Hertogs, Ons Erfdeel)