PASSING THE BECHDEL TEST
fABULEUS & GRIP, Jan Martens

TekstTheater 16+

“There are some stories which need to be retold by each generation.” Virginia Woolf, 1927

Wij zijn met dertien.
Wij zijn tussen veertien en negentien jaar oud en voelen ons (g)een meisje of vrouw.
Wij praten.
Wij spreken de woorden van schrijvers en denkers, van Virginia Woolf tot Susan Sontag, van Toni Morrison tot Maggie Nelson.
Zij vinden vorm in ons.
Wij vinden vorm in elkaar.
Wij maken onszelf tot wie we zijn en wat we willen worden,
wat we kunnen worden,
omdat de mogelijkheden oneindig zijn.
Wij zijn een momentopname.
Een stand van zaken.
Een manifest voor de toekomst.

In PASSING THE BECHDEL TEST kiest choreograaf Jan Martens radicaal voor taal. Omdat het vrije woord één van de weinige instrumenten is om zich te bevrijden (vrij naar Rachida Lamrabet).

DE VOLLEDIGE TEKSTCREDITS: hier

CREATIE Jan Martens MET Isabel Braamkolk, Noor Caestecker, A. Claassen, Renée De Coninck, Luna Glowacki, Bente Govaerts, Noor Hollemeersch, Birgit Lesage, Marie Libens, Hannah Peiren, Celina Vercruysse, Yanou Van Dessel & Mirren Vandenberk ARTISTIEKE ASSISTENTIE Kimmy Ligtvoet DRAMATURGIE Peter Anthonissen ADVIES Rudi Meulemans LICHTONTWERP Elke Verachtert KOSTUUMADVIES Lotte Stek TEKSTCREDITS hier PRODUCTIELEIDING Teresa Wouters & Sylvie Svanberg SPREIDING Vincent Company INTERNATIONALE SPREIDING A Propic / Line Rousseau & Marion Gauvent MET DANK AAN Renée Copraij, Fransien van der Putt, Moos van den Broek, Simone Atangana Bekono & Siska Baeck PRODUCTIE fABULEUS & GRIP COPRODUCTIE tanzhaus nrw & STUK MET DE STEUN VAN Stad Leuven, De Vlaamse Overheid

GRIP is een choreografisch platform dat het werk van choreograaf Jan Martens produceert en ondersteunt. www.grip.house

Toon reacties
Reacties
Mochten jullie nieuwe opvoeringsdata hebben, kunnen jullie die dan laten weten aan het Marie Claire magazine? Dank je wel! Marie Geukens Hoofdredactrice Marie Claire magazine
Marie Geukens over PASSING THE BECHDEL TEST (20/05/2019)
Een intense onderdompeling in eerst en vooral gevoelens en identiteit, dan feminisme en gender issues. Dankuwel. Het raakte iets in mezelf en dat is het mooiste compliment. I was so afraid of the night You seemed to move through the places, that I feared You lived inside my world so softly Protected only by the kindness of your nature - Antony & The Johnsons 15 mei, Aarschot ps. het lied is Cat Power - In Your Face
Bart over PASSING THE BECHDEL TEST (16/05/2019)
Breda was voor jullie een ervaring. Ik vond het girlpower van de bovenste plank. Een TOPPRESTATIE van jullie allemaal! In een mooie en pakkende voorsteling van hoog niveau.
Ramon over PASSING THE BECHDEL TEST (18/04/2019)
Was op 11 april naar deze voorstelling. Had ik zoiets maar kunnen zien toen ik 12 jaar was. Altijd voelde ik me klem zitten in hokjes: het heterohokje, het nette kleren-hokje, het houd je grote mond hokje, het je moet met de andere meisjes meedoen met gym-hokje en ga zo maar door. Jullie inspireren en ontroeren mij. Ga door, wees vrij! High five uit Amsterdam. xxx
Caroline over PASSING THE BECHDEL TEST (12/04/2019)
Dag Ben en Ingrid! dankjewel voor de complimenten, het nummer heet In your Face van CatPower Liefs Isabel
isabel braamkolk over PASSING THE BECHDEL TEST (23/02/2019)
Bedankt voor de mooie voorstelling die we in De Singel zijn gaan zien. We zijn al langer fan van Jan en van Fabuleus, dus dit wilden we niet missen. Enig minpuntje: we zijn ook grote muziekfans, en in de voorstelling zit een prachtig muzieknummer waarop 2 keer zeer mooi gedanst word. Wij kennen het nummer echter niet en hebben na veel opzoekwerk niet kunnen achterhalen wie,het zingt of hoe het nummer heet. Graag uw hulp. Waarvoor dank. Groetjes, Ben en Ingrid
Ben Abrahams over PASSING THE BECHDEL TEST (12/02/2019)
1 | 2

Ben je gaan kijken naar PASSING THE BECHDEL TEST en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!

Naam
E-mailadres (niet verplicht)
Reactie
Verstuur
SPEELDATA
06 feb 2020 – CERGY-PONTOISE
21 apr 2020 – LEUVEN
20:30, STUK
22 apr 2020 – LEUVEN
20:30, STUK
> Toon voorbije speeldata> Verberg voorbije speeldata
VOORBIJE SPEELDATA
06 nov 2018 – LEUVEN
20:30, STUK Premiere
07 nov 2018 – LEUVEN
20:30, STUK
08 nov 2018 – LEUVEN
13:30, STUK
08 nov 2018 – LEUVEN
20:30, STUK
14 nov 2018 – BRUSSEL
15 nov 2018 – BRUSSEL
20 nov 2018 – ROUBAIX
28 nov 2018 – GENT
20:30, Campo
29 nov 2018 – GENT
20:30, Campo
03 feb 2019 – ANTWERPEN
15:00, deSingel
11 mrt 2019 – HEIST-OP-DEN-BERG
12 mrt 2019 – HEIST-OP-DEN-BERG
12 mrt 2019 – HEIST-OP-DEN-BERG
15 mrt 2019 – AALST
20:00, CC De Werf
06 apr 2019 – UTRECHT
07 apr 2019 – DüSSELDORF
08 apr 2019 – DüSSELDORF
10 apr 2019 – AMSTERDAM
11 apr 2019 – AMSTERDAM
12 apr 2019 – ROTTERDAM
17 apr 2019 – TILBURG
20:30, De Nieuwe Vorst
18 apr 2019 – BREDA
26 apr 2019 – SINT-NIKLAAS
30 apr 2019 – GENK
30 apr 2019 – GENK
10 mei 2019 – ZAVENTEM
15 mei 2019 – AARSCHOT
15 mei 2019 – AARSCHOT
17 mei 2019 – OOSTENDE
17 mei 2019 – OOSTENDE

"De performance zindert van bevlogenheid. Opeens zie je de nieuwe generatie in het licht van de geschiedenis. Zij staan op de schouders van vrouwen, die al generaties lang vechten voor een gelijkwaardige plek in onze samenleving." (****, Elisabeth Oosterling, NRC Handelsblad)

"Ontroerend hoe Martens de nieuwe generatie opvoert, zelfbewust en vol ambitie. Via onschuld snijdt hij maatschappelijk ultrarelevante thema's aan. Wat deze kids vragen is het recht om te mogen zijn wie ze zijn. Mogen ze dan eindelijk?" (****, Sander Hiskemuller, Trouw)

"Passing… opens up a safe space and a place of resistance at the same time, that we can only hope will overflow the theatre space. Taking two hours to talk the talk and walk that walk, the piece allows spectators to grasp that bigger picture. The thirteen performers are extremely good. They have the floor, the light, the knowledge. Time’s definitely up." (Marie Pons, Springback Magazine)

"C'est une proposition singulière et de grande qualité, la plus intéressante à ce jour sur le sujet me semble-t-il." (Fabien Rivière, espacesmagnetiques.com)

"Om zo veel jonge gezichten te zien, die de woorden van grondleggers van het feminisme in de mond nemen, geeft kippenvel." (Lana Van den Heuvel, VETO)

"Passing the Bechdel Test is een voorstelling die blijft nazinderen."  (Eline Dewaele, Club Kultuur) 

"De empathie die ze ondanks hun leeftijd (14-19 jaar) aan de dag leggen, is indrukwekkend. De jongeren geloven in wat ze brengen, en beroeren daardoor het publiek." (Katrien Hertogs, Ons Erfdeel)