Kasimir en Karoline
En de liefde houdt nooit op

"Er zijn mensen die zich proberen te amuseren. Er zijn mensen die elkaar stampen geven. Soms per ongeluk, soms expres. Er zijn mensen die denken: het gaat steeds beter en beter. Er zijn mensen die zeggen dat de liefde nooit ophoudt. Er zijn mensen die voor iets vechten. Of niet. Er zijn mensen die 's ochtends weer naar huis gaan. Of niet." (Carl von Winckelmann)

De Oostenrijks-Hongaarse auteur Ödön von Horváth (1901-1938) schreef Kasimir en Karoline in 1932. Regisseur Carl von Winckelmann stelt mensen in dit stuk centraal. Zij hebben het niet slecht met elkaar voor, maar zijn zo gericht op hun eigen angsten, dromen en verlangens dat ze niet zien dat ze de persoon naast hen klappen verkopen.

In Kasimir en Karoline komen de twee “sporen” van fABULEUS samen: een jongprofessioneel die met jongeren een voorstelling maakt. Bovendien heeft die jongprofessioneel zelf in een jongerenvoorstelling van fABULEUS meegespeeld waardoor de cirkel rond is. De man om wie het draait, is Carl von Winckelmann, die met deze productie zijn professioneel regiedebuut maakt. Eerder speelde hij bij fABULEUS in Forza (2006) van Benjamin Van Tourhout. Hij studeerde regie aan het Brusselse RITS en beeldende kunst aan het Gentse KASK.

Carl von Winckelmann is niet gefascineerd door grote drama’s, maar door wat er zich afspeelt in de dagelijkse omgang tussen mensen. Vandaar zijn keuze voor Kasimir en Karoline (1932) van de Oostenrijks-Hongaarse schrijver Ödön von Horváth, een stuk dat in 2009 toevallig ook door Johan Simons bij NTGent geënsceneerd werd. Kasimir en Karoline volgt een negental personages op de Oktoberkermis in München: zij hebben het niet slecht met elkaar voor, maar zijn zo gericht op hun eigen angsten, dromen en verlangens dat ze niet zien dat ze de persoon naast hen klappen verkopen.

Opzet van Carl von Winckelmann was om met Kasimir en Karoline een spelersvoorstelling te maken die alle personages als vrij evenwaardig benaderde. Met dat doel werd enkele keren in de oorspronkelijke tekst geknipt. Om de universaliteit van de personages centraal te stellen, los van de historische context waarin ze figureren, verdwenen ook concrete referenties aan het Duitsland van de jaren 1930 zoveel mogelijk uit de tekst. Voor de opvallende vormgeving tekent fABULEUSgetrouwe Jozef Wouters, die de hele scenografie vanuit de kostuums dacht. Die werden fel gekleurd met gulal: een poeder waarmee in India tijdens het Holi Festival de lente op uitbundige wijze onthaald wordt.

De cast van Kasimir en Karoline bestaat uit acht spelers tussen 16 en 25 jaar, van wie er slechts twee eerder bij fABULEUS te zien waren. Von Winckelmann loodst hen met brio door deze slechts schijnbaar eenvoudige tekst. De dynamiek die er tussen hem en de jonge spelers ontstaat, werpt een frisse blik op een stuk dat meestal door volwassen acteurs wordt vertolkt.

Carl von Winckelmann schrijft zich op deze manier in in een typische fABULEUStraditie, waarvoor onder meer Yvonne, prinses van Bourgondië (2002) van artistiek leider Dirk De Lathauwer symbool staat. Dit ontging ook de pers niet. Zo schreef Els Van Steenberghe in Knack van 7 maart 2010 “Deze productie is fABULEUS op zijn best: veel jong talent gebundeld tot een kleurrijke creatie die via de jeugdigheid de liefde en het leven bezingt. Met dank aan een geniale vormgever en een bevlogen regisseur die met deze creatie aantonen veelbelovende theatermakers te zijn.”

Tekst Ödön von Horváth Regie, vertaling en bewerking Carl von Winckelmann Spel Charlien Adriaenssens, Marieke Boone, Neal Leemput, Veerle Piette/ Astrid Ogiers, Raphaël Vandeweyer, Kwinten Van Heden, Sien Vanmaele, Maxime Waladi Dramaturgie Peter Anthonissen

Toon reacties
Reacties
Beste Eva, sta me toe even te reageren op uw strenge reactie op de voorstelling Kasimir en Karoline van dinsdag in Tongeren. Ik was ook aanwezig en hoorde net als u dat de tekst jammergenoeg moeilijk verstaanbaar was. Dit heeft echter meer oorzaken dan louter de articulatie en vooral de projectie van sommige spelers, die - toegegeven - beter had kunnen zijn.Het is echter misschien ook interessant om te beseffen en aan de leerlingen mee te geven dat dit een voorstelling is die uitstekend tot zijn recht komt wanneer de spelers geen 14 meter van de eerste rij van het publiek moeten spelen. Zelfs voor getrainde acteurs - dit waren jongeren die tot de dag voordien in een piepkleine repetitieruimte aan het oefenen waren - is dat een aartsmoeilijke opgave. We hadden dit kunnen oplossen door het decor helemaal vooraan de voorscène op te bouwen, maar daarboven zijn dan weer geen trekken om licht aan te hangen... We hadden micro‘s kunnen gebruiken, maar met zo‘n uitgebreide cast is dat bijna niet haalbaar... Maar belangrijker nog dat deze bescheiden verdediging van de spelers is die van de voorstelling die u afdoet als grof en onbenullig. Dat de platitudes en grofheden door de slechte verstaanbaarheid van de tekst gratuiter overkwamen dan bedoeld door de auteur en door de regisseur, kon ik ook samen met u vsststellen, maar dat het gedrag van deze personages (!) en hun verhaal onbenullig zou zijn, moet ik absoluut tegenspreken, leest u dan maar de tekst er eens op na. Ik ben ervan overtuigd dat mocht alles verstaanbaar geweest zijn, ook de werkelijke inhoud ‘begrijpbaar‘ zou geweest zijn en uw eindoordeel wellicht helemaal anders. Maar goed, rest mij enkel de leerlingen wél nog te feliciteren voor hun respectvol gedrag tijdens de voorstelling, ik begrijp dat het geen makkelijke opgave was. En omdat iedereen een tweede kans verdient: tot op een volgende voorstelling van fABULEUS.Dirk De Lathauwer, artistiek leider
dirk de lathauwer over Kasimir en Karoline (09/10/2010)
Onze school is dinsdag naar de voorstelling Kasimir en Karoline geweest. Uit talrijke evaluaties bleek dat de leerlingen (én de leerkrachten) de voorstelling unaniem slecht vonden: afgezien van het feit dat de helft als totaal onverstaanbaar ervaren werd wegens afschuwelijk slechte articulatie, werd de voorstelling geëvalueerd als grof en onbenullig. Voor onze school dus geen voorstelling meer van fABULEUS
Eva over Kasimir en Karoline (07/10/2010)
er waren een paar probleempjes, maar de foto‘s zijn NU online! (c) Clara Hermans
barbara over Kasimir en Karoline (23/04/2010)
Ik vond het een prachtig stuk met geweldige acteurs.
Sofie over Kasimir en Karoline (07/04/2010)
Wanneer komen er foto‘s online?!
Louis PITSERS over Kasimir en Karoline (14/03/2010)

Ben je gaan kijken naar Kasimir en Karoline en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!

Naam
E-mailadres (niet verplicht)
Reactie
Verstuur
SPEELDATA
> Toon voorbije speeldata> Verberg voorbije speeldata
VOORBIJE SPEELDATA
20 feb 2010 – LEUVEN
20:30, Kunstencentrum Stuk
21 feb 2010 – LEUVEN
15:30, Kunstencentrum Stuk
27 feb 2010 – LEUVEN
20:30, Kunstencentrum Stuk
28 feb 2010 – LEUVEN
15:30, kunstencentrum Stuk
06 mrt 2010 – LEUVEN
20:30, Kunstencentrum Stuk
07 mrt 2010 – LEUVEN
15:30, Kunstencentrum Stuk
08 mrt 2010 –
13:30, cc Alsemberg
09 mrt 2010 – GEEL
13:45, cc De Werft
10 mrt 2010 – GEEL
13:45, cc De Werft
05 okt 2010 – TONGEREN
10:30, De Velinx
05 okt 2010 – TONGEREN
13:30, De Velinx
09 nov 2010 – MENEN
10:00, CC De Steiger
09 nov 2010 – MENEN
13:30, CC De Steiger
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.