DANS 14+
followfollow is een dansproductie over volgen en volgers. Over inspireren, kopiëren en nabootsen. Over mode die verschijnt, verdwijnt en terugkeert. Over in de pas lopen en tegenbewegingen. Over selfies en de laatste TikTok-challenges. Over duimpjes zetten en hartjes geven. Over groep en groepsdruk. Over je hart achternajagen en jezelf proberen zijn in een wereld vol tegenstellingen. Over zoeken naar identiteit.
Choreograaf en performer Koen De Preter heeft al een lang parcours bij fABULEUS. Hij maakte er o.a. de solo Les mots ... toujours les mots bien sûr (2004), de jongerenproductie .White.Muted.Crash. (2005) en het duet We dance to forget (2007) dat meer dan zes seizoenen tourde in elf verschillende landen. Voor zijn nieuwste fABULEUS-productie followfollow werkt Koen met een groep jongeren tussen 13 en 21 jaar.
___________
Van stiekem dansen op hun badkamer tot samen opperst geconcentreerd repeteren.
Veto kwam kijken naar een repetitie van followfollow en ging in gesprek met de jongeren en Koen. "Qua selectie heb ik vooral gekeken naar hun durf, authenticiteit en eigenheid; naar de manier waarop ze met dans omgaan", vertelde Koen hen.
Choreografie Koen De Preter Met Natan Bex, Sari Blauwet, Emmanuel Boakye, Yanna Lambaerts, Noah Meulemans, Naya Mbayo, Ilias Tallon, James Van Cauwenberghe, Louise van Genugten, Alex Van Speybroek en Miro Ver Elst Artistieke coaching Nienke Reehorst Repetitor Katja Pire Dramaturgie Peter Anthonissen Lichtontwerp Fudetani Ryoya Kostuums Marie Dries Productie fABULEUS Coproductie STUK en Perpodium Met de steun van de stad Leuven, de Vlaamse Gemeenschap en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Hey Frauke, fijn dat je graag eens zou willen meedoen met een grotere dansproductie! We hebben nieuwe auditieworkshops voor dans in oktober en volgend jaar in februari en maart. Om op de hoogte te blijven kan je je inschrijven voor onze nieuwsbrief of ons volgen op Facebook en/of Instagram. Tot dan!
Ben je gaan kijken naar followfollow en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
"Bij deze: smartphones leveren dansers alleen maar extra mogelijkheden op om machtig moves te maken. (...) Dan zie je hoe De Preter de bewegingen die eigen zijn aan elke danser - van hiphop tot ballet, van montere musicalster tot charmante slungel - verwerkte in de choreografie tot ze op het einde helemaal in vuur en vlam staan. Net als het publiek." — Els Van Steenberghe, Knack Focus
"Het doorgeven, volgen en beantwoorden van bewegingen ontwikkelt zich steeds verder op een duizelingwekkend eclectische mix van songs-slash-aria’s-slash-composities (...). Het werkt als een trein, met pompende ritmes en prachtige beelden, bijvoorbeeld als op de schermen van de telefoons een oog naar het publiek staart, of als ze tot één scherm worden gevormd, met razendsnel scrollende beelden – hun dagelijkse kost." — Francine van der Wiel, NRC Handelsblad
"De 11 dansers wisten samen met De Preter alle registers open te breken en jongerencultuur op een verademend positieve manier neer te zetten. (...) Het is ontwapenend, maar op een allerstoerste manier." — Celine Verhaest, Club Kultuur