De Kwetsbaren
fABULEUS / Rashif El Kaoui
© Clara & Wies Hermans

THEATER 14+

De opdracht is eenvoudig. Rondom u bevinden zich acht ramen. Achter deze ramen bevinden zich acht kamers. In elke kamer zit een persoon. Zeven van hen zal u eigenhandig doden aan het einde van deze uitdaging.

In deze jongerenproductie mixt acteur, (audio)maker en schrijver Rashif El Kaoui filosofie met pulp en sciencefiction. Hoe ga je om met de blik van de ander? En wat doe je als die blik dodelijk is? The Hunger Games meets Das Experiment.

Rashif El Kaoui speelde als jongere in de fABULEUS-producties Wolfsroedel (2006) en Jeanne (2007). De afgelopen jaren speelde hij o.a. in Malcolm X, Drarrie in de nacht, Who’s afraid of Virginia Woolf? van KVS en in de theaterbewerking van Een Jihad van Liefde bij Rataplan. Voor Het Zuidelijk Toneel maakte hij recent nog De Bastaard. Voor De Kwetsbaren werkt hij samen met Sofie Joan Wouters, die o.a. ook in Wolfsroedel van fABULEUS speelde. Ze heeft intussen haar eigen gezelschap hirngespinst. Als actrice en maker werkte ze mee aan projecten met o.m. hetpaleis, BRONKS en Laika. Daarnaast is ze ook te zien in films en televisiereeksen, waaronder het nieuwe seizoen van Dertigers.

Trigger warning: de voorstelling bevat thema's als discriminatie en geweld.

Concept, tekst & regie Rashif El Kaoui Co-regie & spelbegeleiding Sofie Joan Wouters Dramaturgie Peter Anthonissen Spel Malak Atif, Rein De Koninck/Pepijn Huysman, Arachine Horn Gehrke, Theodora Mangoutas, Amani Mbayo, Ayman Sitiane, Helena Tengan, Jayne Van Ginckel & Sofie Joan Wouters/Lauranne Paulissen Scenografie Wannes Deneer Kostuums Joëlle Meerbergen 3D-animatie Anton Cla Coproductie Perpodium Met de steun van Vormingscentrum Destelheide, Literatuur Vlaanderen, de stad Leuven, de Vlaamse Gemeenschap en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

Nieuwsgierig? Luister alvast naar de inleidende podcast door De Zendelingen! In deze aflevering van De Proloog vertellen hosts Marie Neefs en Hannah Lyssens alles wat je moet weten voor je naar de voorstelling komt kijken.

reportage 100% Cultuur

"Ik wilde het vooral hebben over de systemen waarbinnen wij kijken naar jongeren en naar elkaar." (regisseur & schrijver Rashif El Kaoui)
"Ik denk dat mensen naar de voorstelling moeten komen omdat het een complete mind-fuck is." (speler Arachine Horn Gehrke)

Toon reacties
Reacties
Ik vond het een zeer goede voorstelling. De spelers hebben heel goed gespeeld en het was echt geloofwaardig. Er waren veel grappige maar ook ontroerende momenten aanwezig. Het einde laat je echt nadenken wat altijd fijn is.
Maaike over De Kwetsbaren (20/12/2023)
Heel professioneel! Het was een zeer boeiend verhaal en er was veel diversiteit tussen de personages. Het was mooi om te zien hoe iedereen anders met de situatie omging.
Ella over De Kwetsbaren (20/12/2023)
was wel leuk
flopper over De Kwetsbaren (24/11/2023)
ik zou het vosje wel eens zonder vacht willen zien ;)
markus van aken over De Kwetsbaren (24/11/2023)
Dit toneelstuk heeft mij echt geraakt, van het moment de acteurs opkwamen werd ik al meegenomen in het moment. Ik heb bijna geen woorden, maar ik zal mijn best doen. Het verhaal was zo ongelooflijk leuk om te ontrafelen, en mee te gaan in de zotheid dat dit toneelstuk zo goed maakte. Ik werd direct weggesleept door de Vos en haar manipulatief personage. Ik vond het fijn om deze personages te leren kennen en verder te ontdekken. De acteurs en actrices waren om u tegen te zeggen, tegenwoordig zie ik niet zo veel goede acteurs in films, maar deze jonge mensen hebben mij meegetrokken zoals de zee. Conclusie: het was extreem professioneel, en ik genoot van elke minuut die voorbij ging. Ik ben zeker van plan om nog eens te komen kijken, en naar de volgende voorstellingen. Ik had altijd al een acteur/voice acteur/filmmaker-droom, en dit heeft mij zeker meer geïnspireerd! Dank jullie wel voor de fantastische voorstelling, het was prachtig.
Klaas Cieters over De Kwetsbaren (23/11/2023)
was gwn goeie
markus van aken over De Kwetsbaren (16/11/2023)
1 | 2 | 3

Ben je gaan kijken naar De Kwetsbaren en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!

Naam
E-mailadres (niet verplicht)
Reactie
Verstuur
SPEELDATA
> Toon voorbije speeldata> Verberg voorbije speeldata
VOORBIJE SPEELDATA
20 apr 2023 – LEUVEN
20:00, OPEK Premiere
21 apr 2023 – LEUVEN
20:00, OPEK
22 apr 2023 – LEUVEN
16:00, OPEK
25 apr 2023 – LEUVEN
10:00, OPEK
25 apr 2023 – LEUVEN
13:30, OPEK
26 apr 2023 – LEUVEN
20:00, OPEK
02 mei 2023 – ANTWERPEN
10:00, DE Studio
02 mei 2023 – ANTWERPEN
13:30, DE Studio
03 mei 2023 – ANTWERPEN
20:00, DE Studio
04 mei 2023 – ANTWERPEN
10:00, DE Studio
04 mei 2023 – ANTWERPEN
13:30, DE Studio
05 okt 2023 – WAREGEM
05 okt 2023 – WAREGEM
10 okt 2023 – BLANKENBERGE
12 okt 2023 – ALSEMBERG
21 okt 2023 – TESSENDERLO
26 okt 2023 – KORTRIJK
26 okt 2023 – KORTRIJK
27 okt 2023 – KORTRIJK
07 nov 2023 – MENEN
13 nov 2023 – AALST
13:45, CC De Werf
14 nov 2023 – AALST
10:00, CC De Werf
14 nov 2023 – AALST
13:45, CC De Werf
16 nov 2023 – SINT-NIKLAAS
16 nov 2023 – SINT-NIKLAAS
17 nov 2023 – SINT-NIKLAAS
17 nov 2023 – SINT-NIKLAAS
22 nov 2023 – LEUVEN
20:00, OPEK
23 nov 2023 – LEUVEN
10:00, OPEK
23 nov 2023 – LEUVEN
13:30, OPEK
24 nov 2023 – LEUVEN
13:30, OPEK
24 nov 2023 – LEUVEN
20:00, OPEK
25 nov 2023 – LEUVEN
20:00, OPEK

Radio 1 kwam langs voor Culture Club

"El Kaoui regisseert zoals hij schrijft: met minzame zorgvuldigheid. Hij pakt dé olifant in onze maatschappelijke kamer – (on)verdoken racisme en vooroordelen tegenover niet-witte burgers en burgers die geen Nederlands spreken – op een erg duidelijke maar originele manier aan. Al stoeiend met horror- en sciencefictionelementen, drijft hij de vooroordelen waar we mee worstelen op de spits."
— Els Van Steenberghe voor Knack Focus

"El Kaoui en Wouters laten ons kritisch naar de spelregels van onze samenleving kijken, en naar onze eigen rol. Straf hoe El Kaoui opnieuw een stuk maakt over het belang van écht luisteren en kijken (...). De superdiverse cast brengt de snedige tekst vol spelplezier en houdt het publiek een spiegel voor. De keuze voor een wrede spelformat is interessant, omdat die uitnodigt tot systemisch denken."
— Nathalie Gielen voor Etcetera

"Keelgrijpend en hilarisch. Het is confronterend om ons als mens zo blootgesteld te voelen, maar dat is net het doel. De jonge acteurs leggen de maatschappij open op de operatietafel. Er is veel beschadigd maar we kunnen nog veel redden, wij allemaal."
— Jasmien Van de Beeck voor Club Kultuur (spoiler alert!)

"Ik wilde de onderwerpen begrijpelijk maken voor een jong publiek. Ik wilde tonen hoe een volwassen systeem naar jongeren kijkt." 
— Wablieft, het centrum voor duidelijke taal, sprak met regisseur Rashif El Kaoui en speler Theodora Mangoutas over de voorstelling.

Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.