Dans 14+
Choreografen Elisabeth Borgermans en Thomas Vantuycom nemen Stravinsky’s meesterwerk Petrouchka als inspiratiebron voor een nieuwe danscreatie met 9 jongeren.
Niet de oorspronkelijke balletversie uit 1911 is het vertrekpunt, maar wel een zoektocht naar de onverkende werelden in de muziek. Stravinsky’s compositie zit vol contrasten: zonder overgang beland je van de ene sfeer in de andere. Die directheid is typerend voor de moderne mens aan het begin van de vorige eeuw, waarin elektriciteit en machines het straatbeeld veranderen en het leven in alle opzichten onder stroom komt te staan. Electric Life zoekt uit welke plaats ons lichaam nu nog heeft in ons gedigitaliseerde leven.
Wil je je meer verdiepen in Electric Life? Op de website van Concert Gebouw Brugge staat al het extra materiaal verzameld: van video's over de choregrafie, de jongeren en de muziek, tot het interview van Elisabeth op Klara.
Choreografie Elisabeth Borgermans en Thomas Vantuycom Dans Nolan Decreton, Lauryn De Ruyck, Kiko Labarque-Persyn, Celien Mertens, Louis Staquet, Annabel Van Acker, Tess Van der Sanden, Maïté van Genugten en Len Vanhove Muziek Igor Stravinsky, Alain Franco en Raphaël Hénard Muziekdramaturgie Alain Franco Kostuums Alexandra Sebbag Assistentie Kostuums Nina Souquet en Tommie Yanez Licht Kurt Lefevre Productie fABULEUS Coproductie Perpodium, Brussels Philharmonic, Concertgebouw Brugge en STUK Leuven Met de steun van de stad Leuven, de Vlaamse Gemeenschap en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid Muziek met instemming van Boosey & Hawkes Music Publishers Limited
Op donderdag 28 en vrijdag 29 april 2022 werd 'Electric Life' in Concertgebouw Brugge live begeleid door het symfonisch orkest van Brussels Philharmonic o.l.v. dirigent Brad Lubman. Deze video toont een impressie van die bijzondere samenwerking, met enkele reacties van de leerlingen die naar de schoolvoorstellingen zijn komen kijken.
Ben je gaan kijken naar Electric Life en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
"Ook Electric Life laat je bijna vergeten dat je naar dansers kijkt die nog op de schoolbanken zitten. Stravinsky's Petroesjka (...) is nochtans geen hapklare kost met zijn snelle tempowissels, kleurrijke contrasten en scherpe dissonanties. Maar wat een lichte, dynamische en intelligente dansvoorstelling puurden choreografen Elisabeth Borgermans en Thomas Vantuycom eruit."
— Charlotte De Somviele voor De Standaard
"Electric Life is ook een opvallend lichte, frisse en kleurrijke voorstelling. Dat is voor een groot deel de verdienste van de dansers zelf die een zichtbaar plezier vinden in het bewegen en die ook op een mooie manier samen op het podium staan."
— Esther Tuypens voor E-tcetera
"De choreografen weten met deze jonge dansers de (bijwijlen) weerbarstige muziek en bewegingen tot een symbiotisch esthetisch geheel te combineren, verrassend en steeds boeiend. Het lichaam is misschien dan wel een machine, de negen dansers hebben dat volledig onder controle. Dat stralen ze toch uit, en dat is plezierig en zo mooi om te zien."
— Tuur Devens voor Theaterkrant
"Ook als ze unisono frasen uitvoeren blijft rond hun lijven een sfeer van ontspannen plezier hangen."
— Lieve Dierckx voor Pzazz
"Met Electric Life geven Elisabeth Borgermans en Thomas Vantuycom een caleidoscopische reactie op een muziekstuk dat al veel te lang in zijn keurslijf zit opgesloten."
— Emiel Roothooft voor VETO
Elisabeth vertelt meer over de voorstelling bij Pompidou op Klara.
— Pompidou (vanaf 44:09)
Fysieke gretigheid in het klankuniversum van Electric Life
— Ine Dubois interviewde Elisabeth Borgermans en Thomas Vantuycom voor DANST Magazine
Simon Baetens ging in gesprek met de makers.