CIRCUS/DANS 12+
Hoe proberen we hogerop te geraken? In welke mate steunen we daarvoor op elkaar? Is hoogte het engste, of is het zoeken naar evenwicht nog spannender? In Beyond the Edge bewegen acht jongeren over een levensgrote installatie van ladders. Samen verkennen ze de uitersten en testen ze hoe ver ze elkaar kunnen brengen. Fysieke afhankelijkheid was nooit eerder zo spannend.
Na Exit (2022) en Glorious Bodies (2023) werkt circus- en dansmaker Piet Van Dycke voor het eerst samen met jongeren tussen 13 en 24 jaar. Beyond the Edge is een project van de cultuurcentra van Maasmechelen, Genk, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Lommel en Tongeren samen met HET LAB/Krokusfestival en fABULEUS.
Duur: 60 minuten
Choreografie/concept Piet Van Dycke Dans Cédric Broux, Ella Copermans, Aurora Mesropyan, Indira Pap, Tijn Peeters, Kaat Raeymaekers, Stieg Van Ham en Sara Vranken Assistentie Chiara Scharler Installatie Arjan Kruidhof Dramaturgie Marie Peeters Muziekcompositie Koen Brouwers Kostuums Oona Mampuys Lichtontwerp Edwin van Steenbergen Vooronderzoek Luuk Brantjes, Samuel Rhyner, Chiara Scharler en Lucy Steinfeld Productie fABULEUS, HET LAB, C-mine, CC MUZE, CC Casino, cultuurcentrum De Adelberg, CC Maasmechelen en CC de VELINX Coproductie Perpodium en STUK In samenwerking met Passerelle en circuswerkplaats Dommelhof Met de steun van de stad Leuven, de Vlaamse Gemeenschap en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Ben je gaan kijken naar Beyond the Edge en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
"Juist bemoedigende blikken, zachte krachten en speelse acties zet Van Dycke in om het belang van onderling vertrouwen te onderstrepen. Solo ben je nergens, samen kom je verder. Jong geleerd, knap gedaan." — De Volkskrant
"Op Van Dyckes scène zie je geen schierperfecte supermensen. Maar je ziet faalbare mensen die dankzij de ander zichzelfoverstijgen en durven in het diepe springen." — Knack Focus
"Het geheel vormt een wonderlijk schouwspel. Het is geen pronkende glittershow van individuele kunstjes, maar een samenspel van mensen die laten zien wat je ook als groep kunt bereiken, in hoogte, in kunnen, in durf, in schoonheid." — Theaterkrant
"Wat Van Dycke nu met deze 8 jongeren voor elkaar heeft gekregen is diep ontroerend en overdonderend goed tegelijk. In een voorstelling waarin de spelers verkennen wat je allemaal met ladders voor elkaar kunt krijgen, laten ze vooral ook dát zien: dingen voor elkaar doen." — Cultuurpers
"In een ijzersterke choreografie bewijzen de jongeren de veelzijdigheid van korte en lange ladders. Ze doen dienst als dranghek, kraaiennest, klokwijzer, brancard, vuurtoren, rad van fortuin, lokaas en minstens dertig andere functies. Geen moment stokt de verbeeldingskracht." — Dagkrant Festival Boulevard
"Een knap staaltje choreografenkunst, waaruit een grote verbeeldingskracht spreekt." — Circusweb
Culture Club kwam langs tijdens de repetities vlak voor de première. "Het zou tof zijn dat het publiek dat samenwerken mee neemt in het dagelijkse leven. Dat als je een uitdaging moet aangaan, je dan nadenkt of je dat alleen doet, of in groep. Want in groep raakt je meestal wel verder, veel verder."
"Choreograaf Piet Van Dycke werkt voor de voorstelling voor het eerst samen met jongeren tussen 13 en 24 jaar. Alle acht hebben ze een verschillende achtergrond zoals bijvoorbeeld voetbal, tumbling, waterski, dans, circus, partneracrobatie en ijsschaatsen." — VRT Nws
"We vertrouwen elkaar blindelings ondertussen, dus normaal gezien gaat alles wel goed!'' Ella en Cédric van Beyond the Edge gingen langs bij Radio 2 Limburg.
“Wat we vooral hopen te brengen op het podium? Een beetje zachtheid
en iets liefdevols zou mooi zijn”, vertelt Sara, een van de jongeren uit Beyond the Edge, in Het Laatste Nieuws. “En als we het publiek zowel het plezier als ontroering kunnen meegeven, zijn we geslaagd.”
"De spelers moeten het kader kennen en daarbinnen mogen ze spelen, letterlijk en figuurlijk hun vrijheid zoeken. Dat collectieve zoeken gaat heel erg gepaard met jong zijn. Daarin schuilt voor mij de kracht van deze voorstelling", vertelt Piet Van Dycke aan Het Belang van Limburg.