We dance to forget

Terug uit Berlijn, waar hij een tijdlang deel uitmaakte van het ensemble Sasha Waltz, maakt Koen De Preter zijn vierde fABULEUS-voorstelling. Deze keer in duet met de Baskische Maria Ibarretxe del Val die hij in 2004 in de context van de International Young Makers Marathon heeft leren kennen. De derde sleutelfiguur van de voorstelling is DJ Bobby Ewing van Discobar Galaxie die een soundtrack monteert met hits uit verschillende tijdsperiodes als “With Or Without You” van U2 of “Thank God I’m a Country Boy” van John Denver.

We dance to forget wil de verhouding onderzoeken tussen het intuïtieve en sociale dansen van mensen op de dansvloer en de hedendaagse dans. De strakke, beheerste vormtaal die de kwaliteit van De Preters vroegere werk uitmaakte, gaat in We dance to forget – mede onder impuls van Ibarretxe – hand in hand met een ogenschijnlijk ongedwongen enthousiasme dat zeer aanstekelijk werkt. 

Met We dance to forget stelt De Preter zijn wereld open voor een breder publiek. En met succes. De voorstelling speelt onder meer op Julidans in Amsterdam en het Aerowaves Festival in Londen (daarmee is ze de eerste fABULEUS-voorstelling die Groot-Brittannië aandoet). Na Dromen hebben veters is We dance to forget de tweede fABULEUS-productie die als openingsvoorstelling van het Tweetaktfestival in Utrecht wordt geprogrammeerd. 

2013 is het jaar van de de dernière, na meer dan 6 jaar toeren in 11 landen!

Concept Koen De Preter Dans and Choreografie Koen De Preter and Maria Ibarretxe Soundtrack DJ Bobby Ewing van Discobar Galaxie DramaturgieAnnette van Zwoll Techniek en licht Lennert Dierick Productie fABULEUS in samenwerking met STUK Kunstencentrum vzw Leuven & coproductie met de stad Leuven.

1 | 2 | 3
Geweldig dansoptreden, ik zou er nog eens 10 euro aan uitgeven.
Safari over We dance to forget (31/05/11)
Voor de eerste keer heb ik gelachen bij een dansvoorstelling. ik heb genoten. Nice!
saana over We dance to forget (17/05/10)
Gisteren We dance to forget gezien. Echt goed. Flirten, dansen, drinken, zot doen.. zo als in de "echte" trouw- en chiro en andere feesten. En thanks van de drinks nadien!
Anne over We dance to forget (16/05/10)
Heb deze voorstelling niet gezien, maar wel andere ... Aan Tim: wanneer je tijdens een voorstelling reeds heel boertig en ontactvol een MP3 speler op je oren trekt, getuigt dit niet alleen van heel weinig respect voor de uitvoerders, een slechte opvoeding. Het zegt veel over de geloofwaardigheid en diepgang van jouw recensie. Ik heb trouwens heel grote twijfels bij jouw culturele bagage. Btw, Tim het is de voorstelling en niet het voorstelling. En Quinten, het lijkt er sterk op dat het 'drinken' inderdaad bij jou ook eerder aansluit bij wat jij als 'cultuur' beschouwt. Wanneer je dom bent kan je beter zwijgen, dan te spreken en daarmee te bevestigen dat je dom bent !
Whoops over We dance to forget (02/04/10)
Dance to forget : de twee dansers hebben qua vaardigheid echt wat in petto; de bedoeling : alle beweging is dans is oké, maar jammer genoeg gaat dat serieus de mist in door er letterlijk een potpourri van te maken i.p.v. een geheel. Ofwel moet er meer tekst bij of wel weef je alles tot een verhaal of stop je er een hoogtepunt in. Kijk misschien eens over de schouder van Ine Goris (met haar jongste "Medea") of jullie eigen steengoede"Gender Blender".
leerkracht over We dance to forget (14/02/09)
Ik vind het heel jammer dat mensen zoals "quinten en tim" een werk met zoveel diepgang en betekenis zo oppevlakkig beoordelen. Een voorstelling als "we dance to forget" is geen carnaval; kostuums en decor zijn overbodig. Het gaat om het dansen, het verhaal dat vertelt wordt op een manier die zoveel malen meer delicaat is dan spraak. Wanneer je hier niet voor openstaat is het onmogelijk om ten volle te genieten. Het is altijd makkelijk kritiek te leveren, maar om dit op een nuttige manier te doen moet je objectieve argumentatie gebruiken.

Ik vond de voorstelling steengoed. Het is werkelijk een trip, vloeiend doorlopend, zonder obstakels. Het interactieve aspect is ook heel interesant, enkel jammer dat de dansers bijna onmiddelijk backstage gingen.

Ook nog een dikke pluim voor Koen De Preter, meerbepaald voor "Les mots ... toujours les mots bien sûr". Ik heb het filmpje gezien, en ik ben er helemaal weg van!
kev over We dance to forget (10/02/09)
1 | 2
Ben je gaan kijken naar We dance to forget en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
Naam
Reactie
E-mailadres (niet verplicht)
Verder

 
 
 

Speeldata

“De twee dansers bewegen op een collage van hits en geven in hun anarchistische choreografie vorm aan hun grillige gevoelsleven. Zo maakt deze Vlaamse groep sociale dans tot een theatraal feest."

 

— Anita Twaalfhoven in TM