Sorry dat ge 't zo te weten moet komen maar beter nu dan ooit

Naast het maken van jongerenvoorstellingen en jonge-makersproducties die op uitnodiging van fABULEUS ontstaan (zoals leuke Mieke), wil het huis ook snel en flexibel inspelen op vragen van getalenteerde jongprofessionelen op zoek naar een creatiecontext. Sorry dat ge ’t zo te weten moet komen maar beter nu dan ooit komt op deze laatste manier tot stand. 

Sofie Palmers, die als tiener in drie jongerenproducties van fABULEUS speelde en samen met Steven Beersmans Antoon & Mirabella (2002) maakte, studeert in 2009 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Met jaargenote Annelies Van Hullebusch, die voor theatraal performer studeert, slaat ze de handen ineen voor wat zij zelf “een verknipte vertelvoorstelling / een verkapte beeldcompositie” noemen. Het basisidee, de tekst en de vorm zijn van Van Hullebusch, Palmers speelt en draagt bij tot de definitieve speeltekst. Kostuumontwerpster Nikè Moens is als derde dicht op de creatie betrokken. De voorstelling gaat in coproductie met kunstencentrum STUK vzw in première op het TASTE Festival in Leuven. 

Regisseuse Annelies Van Hullebusch knutselt graag met verhalen, teksten, gevonden voorwerpen en objecten. De liefde voor het ambachtelijke is vaak het startpunt van haar voorstellingen. Ook Sorry dat ge ’t zo te weten moet komen maar beter nu dan ooit ademt een doe-het-zelfsfeer uit. Met licht, beeld en geluid creëert Van Hullebusch op enkele vierkante meters een eigen universum. Sofie Palmers bevindt zich te midden van een houten stellage. In flarden vertelt ze een eenvoudig verhaal dat enerzijds op haar afkomst en familie ingaat en anderzijds een beeld van het dorp schetst waarin ze is opgegroeid. Op soms vertederende wijze illustreert ze met objecten haar vertelling: een roosje broccoli symboliseert een bos, een bol wol een schapenboerderij.

Regie en tekst Annelies Van Hullebusch Spel en tekst Sofie PalmersScenografie Annelies Van Hullebusch en Jozef Wouters Kostuumvormgeving Nikè Moens Coach Jo Jochems Techniek Tom PhilipsCoproductie kunstencentrum STUK vzw

Ben je gaan kijken naar Sorry dat ge 't zo te weten moet komen maar beter nu dan ooit en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
Naam
Reactie
E-mailadres (niet verplicht)
Verder

 
 
 

“Moeder Jacqueline is verongelukt, via flashbacks en zijverhalen krijgen we haar verhaal en het verhaal over haar familie, over Sofie, over liefde en dood, over mensen, dé mens, een pakkend existentieel verhaal. En door de manier waarop het verteld en gebracht en gespeeld wordt, krijgt het nog meer impact.

De objecten die aan touwtjes naar boven getrokken worden en verrassende illustraties zijn bij het verhaal, het miniatuurdorpje met kerk en huisjes en verlaten pandjes die tijdens de begrafenisstoet opflakkeren, de klanken die ingezet worden en herhaald waardoor meerstemmige melodieën klinken, het lichaam dat in de verte in rode vlammen gloeit. Dat alles en zoveel meer bekoort en charmeert in dit markante verteltheater.” 

— Theatermaggezien, 9 mei 2009