Snipperdagen

Snipperdagen kijkt door een muzikale bril naar de levens van drie eenzame volwassenen. Ze leven naast, boven en over elkaar in een bordkartonnen wereld. Ze doen het huishouden. Ze gaan bij elkaar op bezoek. Ze zorgen voor een kind. Ze spelen een soort playmobilversie van het volwassen leven met zijn rare verplichtingen en gewoontes, met zijn stille afspraken en onuitgesproken gevoelens. 

De wereld van Snipperdagen is tegelijk herkenbaar en bizar. De personages spreken een vreemde taal (met Zweedse tongval), maar toch kan je hen perfect verstaan. Dagelijkse taferelen ontsporen tot surrealistische choreografieën, huilbuien tot driestemmige liederen. En uiteindelijk raakt zelfs de zwaartekracht het spoor bijster. 

Snipperdagen werd geselecteerd voor Het Theaterfestival 2014.

Lees hier een interview met de makers.

Concept, vormgeving en spel Filip Bilsen, Katrien Valckenaers en Lisa Verbelen/ Lieselotte De Keyzer Artistieke coaching Randi De Vlieghe Muziekmontage Gerrit Valckenaers Productie fABULEUS Met dank aan Gayane Avakian, Eline Luyten, Tom Philips, Brigitte Puissant, Dina Swyngedouw, Klaas Trekker en Ronja Zwjeever

1 | 2
Ronduit genoten van dit geniale stuk...met open mond van verbazing tijdens de laatste scene in vogelperspectief... Proficiat!
Anne over Snipperdagen (23/03/16)
Dag Ulrik, bedankt voor het compliment. Enkele bewerkingen (bvb de jazzy versie) vonden we op youtube, maar de meeste zijn speciaal voor de voorstelling gemaakt door Gerrit Valckenaers.
fABULEUS over Snipperdagen (31/01/16)
Heb genoten van de voorstelling van 31 jan 2016. Jullie werk is geschikt voor kinderen zonder "kinderachtig" te zijn.Wat ik nog wou weten: Van waar komen de bewerkingen van Ludwig Van Beethoven die jullie als leidraad gebruiken ?
ulrik winderickx over Snipperdagen (31/01/16)
Het is alsof de personages hun toevlucht zoeken tot rituele, dagelijkse handelingen om zich niet bewust te moeten zijn van hun eigen frustraties en pijn . Hun brabbeltaaltje symboliseert voor mij een onechtheid waarmee ze de leegte overstemmen. Geleidelijk aan groeit contact met zichzelf en dus ook de confrontatie met eenzaamheid, verdriet en pijn. En net daardoor ontstaat een prille verbondenheid tussen de drie personages... Beethoven legt de dieperliggende laag bloot van scènes die oppervlakkig gezien grappig zijn, maar het topje zijn van de tragiek van de Westerse (?) mens ...
Brigitte Puissant over Snipperdagen (24/01/16)
Het was een heel leuk stuk, soms verstond je het niet maar dat moest niet want je kon volgen met hoedat ze het uitbeeldde. voor herhaling vatbaar.
yana lenaerts over Snipperdagen (25/04/15)
ik vond het toneel leuk.
Movses over Snipperdagen (23/04/15)
1 | 2 | 3
Ben je gaan kijken naar Snipperdagen en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
Naam
Reactie
E-mailadres (niet verplicht)
Verder

 
 
 

Speeldata

Snipperdagen is een klein fris bommetje in het Vlaamse jeugdtheater. (De Standaard)

Een verfrissende mix van bewegingstheater en slapstick, grappig maar niet geheel vrijblijvend (...) Tersluiks sluipt de tragiek binnen: de routine, de eenzaamheid, flarden van kleine en grote problemen (De Morgen)

Een kijkfeest met een filosofisch en melancholisch kantje. (Knack)

Het vakmanschap van de acteurs en de gelaagde humor maken van Snipperdagen een bijzondere voorstelling. (...) Snipperdagen is hartverwarmend theater dat zoveel meer biedt dan een weergave van de grote mensenwereld door de ogen van een kind. (TAZette)