Bloggers

In 2006 verscheen een lange reeks filmpjes op YouTube waarin een meisjeopenhartig verslag uitbracht van haar tienerleven. De filmpjes werden snel zeer populair, maar toen bleek dat ze een actrice was en alles in scène was gezet voelden de kijkers zich bedrogen. Nieuwgierig? Kijk hier 

Een meisje dat zichzelf Magibon noemt, doet niets anders dan in de webcam staren. Ze zet de filmpjes op YouTube en laat haar bezoekers in verwarring achter. Wie is ze? Waar woont ze? Waarom zegt ze niets? Je kan haar hier zien 

Studio POK gaat in samenwerking met fABULEUS en Jonge Harten Festival op zoek naar de grens tussen een reëel en een virtueel leven, en naar de verwisselbaarheid van identiteiten. Zes jongeren - 3 uit Vlaanderen en 3 uit Nederland - creërden elk hun eigen personage en hielden enkele maanden een fictieve videoblog bij op YouTube. Uit deze dagboeken werd een voorstelling gemaakt over de schoonheid en de leegheid van YouTube, de eenzaamheid van de blogger en de troost van het netwerk. 6 jonge mensen met idealen, dromen en frustraties, op zoek naar hits… 

Deze productie was een kortlopend project en speelde op Jonge Harten Festival, Groningen (2010) en in OPEK, Leuven (2011).

Bloggers was, net als Tape voor Kleuters, een voorstelling die tot stand kwam in coproductie met een bestaand collectief: Studio POK, sinds 2008 de structuur waarachter het werk van Kristof Timmerman en Valérie Vertenten schuilgaat. Bloggers was tevens een jongerenproductie, waardoor de twee sporen van fABULEUS (jongeren en jonge makers) in dit project samenkwamen.

Een gelijkenis met Tuning People is dat ook Studio POK ambieert om op een heel eigen manier artistieke symbioses tot stand te brengen. De groep is nog jong, en volop aan die eigen artistieke zoektocht bezig. Nieuwe media en technologie nemen in elk van hun projecten een centrale plaats in.

Zo ook in Bloggers. Vertrekpunt was de fascinatie van Studio POK voor de manier waarop jongeren omspringen met het gegeven identiteit op internet. Timmerman en Vertenten zagen de kans schoon om dit gegeven in het werkproces van de voorstelling te integreren. Ze gingen aan de slag met drie Vlaamse en drie Nederlandse jongeren die aanvankelijk enkel via nieuwe media met elkaar in contact traden. Via YouTube, Facebook, MSN en email werd er gediscussieerd en materiaal uitgewisseld. 

In de uiteindelijke voorstelling waren vijf jonge personages te zien die elk een videoblog bijhielden. Ze sprongen daar op de meest diverse manieren mee om: wat de ene emotionele houvast bood, was voor de ander een medium om zich helemaal in te verliezen. 

Hoewel als voorstelling niet helemaal voldragen, deed Bloggers uitkijken naar hoe Studio POK zich in de toekomst zal ontwikkelen. De productie bood ook perspectieven hoe met social media op scène om te springen. 

Bloggers was eind 2010 in een voorlopige versie te zien op het Jonge Harten Festival in het Nederlandse Groningen, dat de voorstelling coproduceerde, en ging in 2011 in het Leuvense OPEK in première – de eerste première van fABULEUS in zijn nieuwe thuisbasis. Het was ook de eerste fABULEUSvoorstelling met een deels Vlaamse en deels Nederlandse cast.

Concept en regie Kristof Timmerman Spelcoach en regie Valérie VertentenSpel Max Goekint, Yanthe Louïs, Mona Vanschoenwinkel, Silbe Mijnlieff, Carine Hofstra, Rick Lammers Dramaturgie Ruth Mellaerts Techniek Rutger Weijenberg Productie fABULEUS, POK en Jonge Harten Festival

de bloggers:bekijk onze meningen schrijf er zelf ook eenof bekijk het toneel
ester dewulf over Bloggers (27/03/12)
ik ben vandaag met school gaan kijken en ik vond het geweldig !!!
femke over Bloggers (30/09/11)
ik ben met het 2 middelbaar naar deze show geweest. Ik vond dat jullie je goed inleefden in de rol en het eeen groot spektakel was
an over Bloggers (23/11/10)
SUPPER!!!!
Hilde over Bloggers (21/11/10)
Ben je gaan kijken naar Bloggers en wil je je mening kwijt? Of heb je meegewerkt aan de productie en wil je vertellen over je ervaringen? Laat hier je reactie achter!
Naam
Reactie
E-mailadres (niet verplicht)
Verder

 
 
 

Speeldata

Mensen kunnen het best moeilijk hebben met onduidelijke, veranderende of misleidende identiteiten op het internet. Tegelijk is het nog nooit zo eenvoudig geweest om zichzelf te tonen aan de buitenwereld en is het makkelijker dan ooit tevoren om zichzelf een andere identiteit aan te meten. Netwerken als YouTube, Hyves, Facebook, Netlog … geven niet enkel de mogelijkheid om zichzelf in de reële wereld te promoten. Ze geven vooral de kans om een tweede (of derde, vierde, …) leven te creëren, dat soms in extreme mate naast het reële leven loopt.